Nadwrażliwość zębów

Twoje zęby są nadwrażliwe? Odczuwasz nieprzyjemne wrażenia w kontakcie pożywieniem lub napojami? To bardzo częsty problem u naszych pacjentów.

Co jest przyczyną nadwrażliwości?

Przyczyną nadwrażliwości jest najczęściej starcie szkliwa zębów. Dochodzi do niego np. wskutek zbyt mocnego szczotkowania lub stosowania nieprawidłowej techniki mycia zębów. Do nadwrażliwości przyczyniają się też agresywnie wybielające pasty do zębów oraz dieta obfitująca w pokarmy i napoje o kwaśnym pH (soki owocowe i warzywne, wino, kawa, herbata, napoje gazowane, owoce). Częste wybielanie zębów także prowadzi do nadmiernej wrażliwości zębiny.

Istnieje także tzw. nadwrażliwość „przyszyjkowa”, która obserwowana jest w górnej części zęba, przy dziąśle. Gdy dziąsło unosi się (np. wskutek nieprawidłowego szczotkowania), wrażliwa część zęba zostaje wystawiona na nieprzyjemne bodźce.

Dlaczego moje zęby stały się wrażliwe?

Wspomniane ubytki w szkliwie są niewidoczne dla oka – wskutek starcia szkliwa zostaje odsłonięta zębina. Na powierzchni zębiny znajdują się mikroskopijne wejścia do kanalików zębinowych, które łączą się z nerwem zęba – właśnie stąd biorą się nieprzyjemnie odczucia.

Jak pozbyć się nadwrażliwości?

Umów się do nas na wizytę – ważne, by sprawdzić, czy rzeczywiście przyczyną bólu jest nadwrażliwość, czy może jednak ubytek próchnicowy (w pierwszej fazie ma on kolor biały, nie brązowy, więc możesz go nie zauważyć). Jeśli przyczyną jest próchnica, ząb zostanie wyleczony. Jeśli jednak jest to nadwrażliwość, w zależności od stopnia jej zaawansowania możemy wzmocnić szkliwo preparatami o wysokiej zawartości fluoru – wykonać fluoryzację gabinetową lub zabezpieczyć ząb specjalnym lakierem.

Zapraszamy na wizytę stomatologiczną
lub konsultację