Paradontoza

Obawiasz się, że masz paradontozę? Umów się na badanie diagnostyczne

Co to jest paradontoza?

Paradontoza jest chorobą stomatologiczną prowadząca do utraty zębów. W jej efekcie zęby stają się ruchome, słabnie ich przyczepność do kości i dziąsła, w ostatniej fazie mogą także wypadać.

Jak przebiega paradontoza?

Początkowa faza przebiega bardzo łagodnie, gdyż paradontoza może rozpocząć się od lekkiego krwawienia i niewielkich stanów zapalnych dziąseł. Na tym etapie pacjenci powinni już konsultować się ze stomatologiem, celem diagnozy problemu, jego przyczyn oraz by podjąć leczenie pozwalające zatrzymać postęp choroby. Kolejnym etapem schorzenia są bardziej zaawansowane stany zapalne, opuchlizna dziąseł oraz ich odsuwanie się od powierzchni zęba – w tym momencie utrzymywanie zębów w szczęce słabnie, gdyż zdrowe dziąsła odgrywają w nim ogromną rolę. Podjęcie leczenia na tym etapie daje jeszcze wysokie szanse na wyleczenie.

Na trzecim etapie paradontozy rozpoczyna się proces niszczenia kości wskutek zapalenia przyzębia. Zęby stają się jeszcze bardziej ruchome, korzeń coraz bardziej wysuwa się z zębodołu. Finalnie prowadzi to do wypadnięcia zęba, który traci wszystkie punkty przyczepności – dziąsło i kość.

Skąd się bierze paradontoza?

U około 5% pacjentów choroba ma podłoże genetyczne. U pozostałych 95% jest wynikiem zaniedbań w higienie jamy ustnej i braku regularnych wizyt stomatologicznych.

Leczenie paradontozy

Leczenie paradontozy jest długotrwałe i żmudne, wymaga też ogromnej dyscypliny ze strony pacjenta. Planując postępowanie terapeutyczne, lekarz określa zasady codziennej higieny jamy ustnej oraz szereg zabiegów przeprowadzanych w gabinecie, obejmujących walkę z infekcjami dziąseł, regularne skalingi nad- i poddziąsłowe oraz tzw. skalingi głębokie.

Zapraszamy na wizytę stomatologiczną
lub konsultację